Kliknij i zarejestruj się!   -   Logowanie: Twój email: Hasło:   -   Zapomniałeś hasła?

Navigator: Rallynews home / Artykuły / Relacja z Lausitz Cup na Rajdzie Karkonoskim
2012-06-18 14:27:12, opublikował: informacja prasowa

Relacja z Lausitz Cup na Rajdzie Karkonoskim

Tegoroczny Rajd Karkonoski już za nami. Ta świetnie zorganizowana impreza wywołuje u ludzi pozytywne emocje. Doskonałe trasy, piękne widoki i do tego słoneczna pogoda powodują, że za każdym razem wyjeżdżając z Jeleniej Góry w oku kręci się łza…

Relacja z Lausitz Cup na Rajdzie Karkonoskim

27 edycja Rajdu Karkonoskiego będąca tradycyjnie 2 rundą Międzynarodowego Pucharu Łużyc zgromadziła na starcie 32 załogi z Polski, Czech i Niemiec. Nie udało się w tym roku zgrać kalendarza z federacjami w Czechach i w Niemczech czego efektem była słabsza frekwencja czeskich i niemieckich załóg, które wzięły udział w swoich rodzimych rajdach, które pokryły się terminowo. W Jeleniej Górze nie zobaczyliśmy więc Toyoty Corolli S2000 Karela Macka, Audi TT Erica Karlssona, ani aktualnego lidera klasyfikacji - Matthiasa Kahle (Octavia WRC). Na trasę powrócił zaś Marcin Wolski w swoim białym Fiacie 126p, którego później niestety wyeliminowała z rajdu awaria nowego gaźnika.

Listę zgłoszeń 2. rundy Pucharu Łużyc wzmocniło za to wielu zawodników polskich startujących w rundzie Rajdowego Pucharu Polski. W ten sposób skorzystali oni z możliwości przejechania obydwu dni rajdu i zaliczenia ponad 180 km oesowych. Cieszy nas fakt, że do walki o zwycięstwo w Pucharze Łużyc 2012 przystąpili zawodnicy z czołówki Mistrzostw Polski … Tomek Kuchar (Impreza R4) oraz Wojtek Chuchała (Impreza TMR 10). Na trasie zobaczyliśmy także samochód klasy WRC – Jacek Ptaszek w swojej Fabii dawał pokaz jazdy dla kibiców, a jego samochód był zdecydowaną atrakcją zawodów. Radek Typa ma więc z kim walczyć o tytuł mistrzowski :)
Poniżej postaramy się przybliżyć Wam to jak wyglądały zmagania zawodników na, okrzykniętych najtrudniejszymi w Polsce, odcinkach specjalnych 27. Rajdu Karkonoskiego. 
Relację tradycyjnie już przygotował zespół Lausitzrally.com :)

OS 1 – „Zachełmie 1”
Od samego początku rajdu mocno ruszają Wojtek Chuchała z Kamilem Hellerem (Impreza TMR 10), którzy walczą o dobry wyniki w klasyfikacji Mistrzostw Polski goniąc aktualnego Mistrza kraju. Za nimi ze stratą 5,5 s. plasują się Tomasz Kuchar / Daniel Dymurski (Impreza R4). Trzeci czas na otwierającym rajd odcinku specjalnym zdobywają Tomasz Gryc / Michał Kuśnierz (C2 R2). Fabia WRC Jacka Ptaszka dojeżdża do mety na 5. pozycji. Najwyżej sklasyfikowana załoga zagraniczna to Marco Roch / Jörg Roch (BMW 318 IS), którzy zajmują 17. pozycję ze stratą +1:03,8 do lidera.
Jeszcze przed startem do tego odcinka specjalnego wycofuje się z rajdu załoga nr 80 – Vaclavik / Hajek (Felicja).

OS 2 – „Karpacz”
Pojedynczy przejazd jednego z najbardziej znanych odcinków Rajdu Karkonoskiego przynosi kolejne zwycięstwo oesowe Wojciecha Chuchały, który oddala się od Kuchara o kolejne 9,4 sekundy. Trzeci na odcinku jest Gryc ze stratą 26,3 s. do lidera i 16,9 s. do załogi LUK Ruville Team. Jacek Ptaszek w Fabii WRC notuje coraz gorsze lokaty i spada coraz niżej w klasyfikacji. Lider Klasy 3 przed tym rajdem – Radosław Typa (Fiesta R2), wraca do walki po słabym czasie na pierwszym odcinku specjalnym rajdu. 1,4 sekundy przed nim znajduje się Hubert Ptaszek, który jedzie w tejże klasie na 3. pozycji.
Na tym oesie z rywalizacji, z przyczyn technicznych, odpada załoga nr 69 – Żarna / Dargiewicz (206 XS).

OS 3 – „Karpniki 1”
Najdłuższy odcinek w całym rajdzie o długości 16,26 km bezapelacyjnie wygrywa Chuchała. Tomek Kuchar traci na oesie całą wieczność i dojeżdża na metę 21,3 sekundy za N-ką „Siemanki”. Wrocławianin narzeka na problemy z samochodem, nie działa pedał gazu, a usterka wymaga resetowania systemu. Świetny czas na tym oesie wykręca Radosław Typa, który z 9. pozycji wbija się na 4. miejsce w „generalce” i drugie w Klasie 3 mając 14,6 s. straty do Sławomira Ogryzka. Liderujący w K/3 Tomasz Gryc (C2 R2) po wypadnięciu z trasy na szybkim prawym łuku, nie jedzie już dalej.
Przed ostatnim odcinkiem specjalnym I pętli rajdu przewaga Chuchały nad Kucharem wynosi 36,2 sekundy. Drugą lokatę zajmuje Ogryzek (C2 R2), który traci do Kuchara już 1:51,5 ! Czołowa dwójka wydaje się już w tym momencie poza zasięgiem reszty stawki.

OS 4 – „Pilchowice 1”
Ostatni odcinek pętli … wąski i zdradliwy oes „Pilchowice” zbiera duże żniwo. Odpadają na nim aż 4 załogi. Marcin Wolski jadący z Aliną Waleczek z powodu awarii gaźnika w ich „maluchu” stają na odcinku. Renault Twingo R2 załogi Kochanowski-Laren / Zarębska wypada z trasy i zsuwa się w dół zbocza na bardzo ciasnym lewym zakręcie niemal kilometr przed metą. Załodze na szczęście nic się nie stało. Na tym odcinku wycofują się także nr 75 - Temple / Jurgała (Civic), nr 73 - Wronkowski / Herban (Sunny), a po odcinku zatrzymuje się na poboczu załoga nr 74 – Stywryszko / Rosik, w ich Civic awarii uległa skrzynia biegów.
W czołówce rajdu zaczynają jednak dziać się ciekawe rzeczy. Oes wygrywa znów Chuchała, ale Kuchar chyba nieco odzyskał formę i traci do niego na tym odcinku już tylko 7,7 s. Trzeci czas wykręca za to Radosław Typa (Fiesta R2), który po I pętli przechodzi w klasyfikacji Sławomira Ogryzka o 4,2 s. i zajmuje fotel lidera Klasy 3.
Po I pętli sytuacja w czołówce wygląda następująco – pierwsza jest załoga Chuchała / Heller (Impreza TMR 10), za nimi ze stratą 43,9 s. Kuchar / Dymurski (Impreza R4). Trzecie miejsce w „generalce” należy do Radosława Typy (Fiesta R2), który traci do drugiego już 2:30,5.
W Klasie 4 liderami po pętli są Sławomir Kurdyś z Michałem Kasiną (Civic Type-R).
Klasa 2 to prowadzenie historycznej Skody 110L Rallye z Jiřím Kristan’em i Martinem Kraucher’em na pokładzie. W Klasie 1 samotnie zmierza od mety Trabant 601 ITRM niemieckiej załogi Pierre Roemer / Michael Klemke.

OS 5 – „Zachełmie 2”
Ponowny przejazd najkrótszego odcinka w całym rajdzie przynosi ponowne zwycięstwo załogi L-SPRT. Wojtek Chuchała dokłada kolejne 9,6 s. drugiemu na oesie Kucharowi i w klasyfikacji ma już nad nim 44,5 s. przewagi. 
Równo w czołówce dojeżdża znowu Radosław Typa, który traci jednak do drugiego miejsca już całe lata świetlne. Po tym odcinku czołowa dwójka jest już poza zasięgiem, ale Sławomir Ogryzek traci do miejsca na podium 11,1 s., więc jest jeszcze o co walczyć.
Na tym odcinku żadna z załóg nie odpada już z rywalizacji, ale lider Klasy 4 przeżywa dramat. Po przygodach na odcinku załoga Kurdyś / Kasina (Civic) dojeżdża dopiero na 23. pozycji i traci swoją lokatę w klasyfikacji na rzecz Janusza Knopta (Civic).

OS 6 – „Karpniki 2”
Na kolejnym przejeździe odcinka specjalnego „Karpniki” znowu podziwiamy teatr jednego aktora. Wojtek Chuchała frunie niemal nad wielkimi dziurami na tym oesie i dokłada Kucharowi, który podążą z przygodami, ponad 30 sekund !! Radosław Typa już chyba na dobre zadomowił się na 3. miejscu, gdyż jego główny rywal – Sławomir Ogryzek, stracił do niego na tym odcinku niemal 40 sekund i jego strata do podium wynosi już 54,2 sekundy. 41 s. za Ogryzkiem jest Knopt (Civic), a 1:03,1 dalej Kurdyś (Civic).

OS 7 – „Pilchowice 2”
To ostatni oes przed kończącymi rajd dwoma przejazdami SuperOS na ulicach miasta. Pewnie wygrywa go Chuchała powiększając jeszcze bardziej swoją przewagę nad Kucharem. Po tym odcinku obu panów dzieli już 1:34,2. Trzeci czas na odcinku uzyskuje Typa. Dalej Płachytka, Knopt, Ryznar (Kadett). Najlepiej z zagranicznych załóg spisuje się cały czas niemiecki duet Roch / Roch (BMW 318 IS). W klasyfikacji generalnej po OS 7 są oni na 14. pozycji.
Po tym odcinku specjalnym z rywalizacji wycofała się załoga najefektowniejszego auta podczas całego rajdu. Po uszkodzeniu przodu samochodu przez rozerwaną oponę oraz innych kłopotach z samochodem załoga nr 16 – Ptaszek / Leśniak wycofała się z rajdu.

OS 8 – „Zabobrze 1”
Uliczny SuperOS na obwodnicy Jeleniej Góry, na którym zawodnicy rywalizowali parami, przyciągnął całe masy kibiców. Tutaj szanse się wyrównały, ale Wojtek Chuchała i tak pozostał niepokonany o 0.3 sekundy wygrywając pojedynek z Tomkiem Kucharem. Bardzo dobry czas na króciutkiej próbie wykręca załoga Kasperczyk / Syty (Fabia R2) – 4. miejsce.
Radosław Typa uzyskuje dopiero 12. rezultat, ale jego miejscu na podium nie może już nikt zagrozić.
Na tym odcinku Honda Civic złogi nr 67 – Sławomir Kurdyś / Michał Kasina ulega niestety awarii i dla nich jest to już koniec rajdu tego dnia.

OS 9 – Zabobrze 2”
Przed ostatnim odcinkiem specjalnym zawodnicy zaliczyli jeszcze jeden serwis, ale sytuacja w klasyfikacji wydawała się już przesądzona. Ponowny przejazd SuperOS o długości 1,48 km wygrywa załoga Chuchała / Heller (Impreza TMR 10) bezapelacyjnie wygrywając cały rajd w klasyfikacji Pucharu Łużyc. Drudzy na tym odcinku – Tomasz Kuchar / Daniel Dymurski (Impreza R4) stracili do „Siemanki” kolejne 7,5 sekundy na tym oesie i w klasyfikacji łącznej, ze stratą 1:42.0, zajęli drugą lokatę. Podium „generalki” uzupełniła załoga Radosław Typa / Szymon Gospodarczyk (Fiesta R2), która do drugiego miejsca straciła aż 3:51.3, zaś nad Sławomirem Ogryzkiem i Zbigniewem Cieślarem (C2 R2) będącymi na 4. pozycji, uzyskali przewagę 1:48,5. Radosław Typa wygrał także rajd w klasyfikacji Klasy 3.
W Klasie 4 zwyciężyła załoga Janusz Knopt / Łukasz Jastrzębski (Civic). Klasa 2 należała do gości z zagranicy, zwyciężyła w niej czeska załoga historycznej Skody 110 L Rallye - Jiri Kristan / Martin Kraucher. W klasie najsłabszej, czyli K/1, jako jedyna sklasyfikowana załoga dojechali Niemcy Pierre Roemer / Michael Klemke (Trabant 601 ITRM).

Po raz pierwszy w historii Międzynarodowego Rajdowego Pucharu Łużyc jego eliminację wygrał Polak ... Ba ! Po raz pierwszy w historii całe podium jednej rundy należy do Polaków :) To piękny akcent, który na zawsze już będzie tworzył historię Lausitz Cup …

27. Rajd Karkonoski zebrał bardzo pozytywne recenzje zarówno od zawodników jak i kibiców … należy przyznać, że impreza była na naprawdę świetnym poziomie, a trasa tegorocznej edycji należała to jednych z najtrudniejszych w Polsce. Jedynym minusem rajdu było to, że … kolejny odbędzie się dopiero za rok :) Przed nami teraz trzecia, ostatnia już, runda Pucharu, która rozegrana zostanie na nawierzchni szutrowej w ramach 13. Rallye Lausitz w dniach 12-13.10.2012 w Niemczech w okolicach Boxbergu O.L. Serdecznie zapraszamy !
Po dwóch rundach Pucharu Łużyc w klasyfikacji generalnej prowadzi Radek Typa z Szymonem Gospodarczykiem!

Tekst: Oskar Dobek i Patryk Korbel

> Powrót



  • śledzik
  • blip
- Rajdy samochodowe - Artykuły - Kalendarium - Foto - Video - Kontakt -
© 2009 rallynews.pl - Warunki użytkowania serwisu - created by insidedreams.pl